Zakończyła się druga edycja projektu "Spotlight on Poland", wspólna inicjatywa Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) oraz Polskiej Organizacji Turystycznej wraz z Poland Convention Bureau. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli polskiej branży spotkań oraz zaproszonych gości z zagranicy. Spotlight on Poland odbyło się w dniach 4 - 8 października 2023 roku, a program tworzyła otwarta dla polskiej branży konferencja w dniu 5 października oraz post tours dla przybyłych zagranicznych gości. Konferencję otworzyli Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Marcin Różycki, oraz Prezeska SKKP, Paula Fanderowska.
Paula Fanderowska, Prezeska SKKP:
Druga edycja Spotlight on Poland, współorganizowana z Polską Organizacją Turystyczną i Poland Convention Bureau, została zrealizowana z sukcesem. Prawie 20 zagranicznych hosted buyers mogło zapoznać się z walorami Krakowa, regionu Małopolski, ale nie tylko. Do współpracy zaproszeni zostali liczni partnerzy, dzięki którym goście mogli także chociażby odwiedzić kluczowe miejsca branży spotkań w Katowicach i w regionie Śląska. Zaledwie kilka dni wizyty to krótki czas na poznanie po raz pierwszy odwiedzanego kraju, a naszym celem było, by ten czas wykorzystać jak najlepiej. Wydarzenie zaowocowało wieloma nowymi kontaktami i mamy nadzieję, że nasi goście powrócą do Polski z konkretnymi projektami.
W trakcie intensywnego i merytorycznego dnia konferencyjnego, który odbył się w przestrzeniach Stradom House Autograph Colletion w Krakowie, uczestnicy mieli okazję skupić się na różnych aspektach kultury, lokalności, zrównoważonego rozwoju, zróżnicowania i integracji oraz nowych technologiach i modelach biznesowych w branży spotkań. Zaproszeni zagraniczni uczestnicy oraz polscy przedstawiciele sektora turystyki i przemysłu spotkań wspólnie doświadczali oraz inspirowali się do rozwoju, śledzili dyskusję na temat nowych trendów oraz podnoszenia atrakcyjności ofert turystycznych. Nie zabrakło czasu na networking.
Część konferencyjną tworzyły panele oraz warsztaty. Pierwszy panel dyskusyjny na temat lokalności i aspektów kulinarnych został poprowadzony przez Agę Kozak. Uczestniczyły w nim Aleksandra Skorek (Krakowska Huta Szkła), Kati Płachecka (Kraków Food) i Joanna Orlik (Małopolski Instytut Kultury).
Zrównoważony Rozwój i DEI to tematyka kolejnego panelu, prowadzonego przez dr Beatę Kozyrę i skupił się na tematach związanych ze zrównoważonym rozwojem i różnorodnością, równością i integracją (DEI). Panelistki, wśród których były Anna Górska (ICCA, Symposium Cracoviense, SKKP), Ewa Woch (Targi w Krakowie), Agnieszka Nowińska (Polskie Stowarzyszenie Tłumaczy Konferencyjnych), Katarzyna Lester (Poznań Congress Center) i Magdalena Młynarczyk (Leonardo Hotels). Ostatnie wystąpienia traktowały o nowych technologiach oraz innowacyjnych modelach biznesowych. Moderator sesji, Krzysztof Paradowski (BluExperience), rozmawiał z panelistami: dr Dominiką Walec (#OMGKRK), Pawłem Galiakiem (Krakow Airport), Piotrem Laskowskim (Polska Izba Turystyki) i Łukaszem Ciochem.
Całe wydarzenie było prowadzone przez Wojciecha S. Wocława, konferansjera i trenera etykiety i wystąpień publicznych.
Joanna Montenarh, Travel Projekt, uczestniczka wydarzenia powiedziała:
Tegoroczna druga już edycja „Spotlight on Poland” obfitowała w ciekawe panele dyskusyjne, wśród których na szczególną uwagę zasłużyła dyskusja o zrównoważonej organizacji eventów. Podczas konferencji istniała możliwość networkingu z zaproszonymi gośćmi hosted buyers, których większość
odwiedziła Polskę i Kraków po raz pierwszy. Naszym zdaniem konferencja ta była interesującym wydarzeniem edukacyjno-promocyjnym dla całej branży MICE i z pewnością weźmiemy udział w jej kolejnej edycji.
Sesję storytellingu przeprowadziła Aneta Książek, Kierownik Poland Convention Bureau (#PCBPOT). Zachęciła uczestników to opowiedzenia swoich historii, które pozwoliły na lepsze poznanie się wszystkim uczestnikom.
"Spotlight on Poland" to wyjątkowe wydarzenie, które łączy merytorykę (poprzez bogaty program edukacyjny i networkingowy) z praktyką, czyli wizytacjami w mieście i sąsiednim regionie – powiedziała Aneta Książek, Poland Convention Bureau POT - To również dialog z naszymi gośćmi, od których głównie słyszymy zachwyty, ale czasem też i konstruktywne uwagi. Tegoroczną nowością była sesja storytellingowa, którą miałam przyjemność poprowadzić. Dzięki niej w krótkim czasie, a jednocześnie w lekkiej formie mogliśmy się zaprezentować jako branża i lepiej poznać się wzajemnie.
Kolejne dni hosted buyers spędzili na Śląsku i w Małopolsce. Pod opieką zespołu Silesia Convention Bureau mogli spróbować swoich sił w grze w turbogolfa w kopalni Guido w Zabrzu, poznać obiekty znajdujące się w Katowickiej Strefie Kultury, w tym między innymi z Międzynarodowe Centrum Konferencyjne wraz ze Spodkiem czy NOSPR. Jeden z wieczorów został zakończony wspólną biesiadą. Następnie zaproszeni uczestnicy zza granicy mogli skorzystać z atrakcji w parku rozrywki Energylandia, poznać Scandi Resort w Zatorze. Odkryli także tajemnice kompleksu Alvernia Planet. Do swoich przestrzeni zaprosili gospodarze Centrum Kongresowego ICE, a podczas koncertu mogli skosztować przygotowanego przez Masters catering posiłku. Na zakończenie wizyty w Polsce, grupa hosted buyers zapoznała się z możliwościami Centrum Konferencyjnego Fabryczna 13, zasmakowała w kuchni Restauracji Destilo w hotelu Mercure Kraków Fabryczna City. Ostatnie godziny przed wylotem grupa spędziła w Muzeum Fabryka Polskiej Wódki. To właśnie dzięki licznym partnerom realizacja tego wydarzenia była możliwa.
Spotlight on Poland było realizowane przy wsparciu ze środków Województwa Małopolskiego.
Partnerami wydarzenia byli: PLL LOT, Silesia Convention Bureau, Kraków Convention Bureau, RPSiW TUgether, Polska Izba Przemysłu Targowego, Polska Izba Turystyki, Energylandia, Kraków5020, ICE Kraków Congress Centre, Kraków Story, CKF_13 Centrum Konferencyjne Fabryczna, Restauracja Destilo, Muzeum Fabryka Polskiej Wódki, Krakowska Huta Szkła oraz Masters Catering.
Fot. One Light Studio / SKKP