Przez ostatnie miesiące mierzyliśmy się z wielką zmianą, jaka nastąpiła w wyniku konieczności zachowania dystansu społecznego. Branża, dla której fundamentem są spotkania, rozmowy i relacje, praktycznie z dnia na dzień zmuszona została do pozostania w domu. Szybko jednak uruchomiliśmy pokłady naszej kreatywności i elastyczności. 
Pomogły nowoczesne technologie, dzięki którym nadal pozostawaliśmy w kontakcie, być może nawet częstszym, niż do tej pory, co sprawiło, że uświadomiliśmy sobie kilka, ważnych kwestii. Przede wszystkim to, jak bardzo lubimy swoją pracę oraz to, że nie możemy wyobrazić sobie braku regularnego kontaktu, zarówno z naszymi partnerami biznesowymi, jak i klientami. Pytanie zasadnicze jednak brzmi, po co organizujemy te spotkania, jaki mają one wymiar i znaczenie w szerszym kontekście, ale przede wszystkim, co dają uczestnikom wydarzeń?
 

Korzyści dla uczestników konferencji

Udział w konferencji jest świetną okazją do poszerzenia swoich horyzontów, poznania najnowszych trendów w branży, a także rozmowy z ciekawymi ludźmi, którzy często mierzą się z podobnymi zadaniami w pracy zawodowej. Konferencja to także okazja, by posłuchać prelegentów, którzy są najlepszymi ekspertami w swych dziedzinach. Pozwala na przełamanie własnych schematów myślowych i jest niezwykle ważnym miejscem inspiracji oraz platformą integracji. Każdy, kto choć raz miał okazję uczestniczyć w spotkaniu tego rodzaju wie, jak motywują one do działania – wracamy z nich do biura pełni energii i zapału do dalszej pracy. To także możliwość nawiązania nowych kontaktów, nie tylko z jednego państwa czy regionu, ale z całego świata. W jednym czasie spotykają się ludzie z najodleglejszych zakątków świata w tym samym celu co my, aby się czegoś nowego dowiedzieć. W przypadku konferencji i kongresów to przede wszystkim właśnie możliwość transferu wiedzy, wymiana wymyśli, czy dokonań technicznych jest nadrzędną wartością zarówno dla uczestników, jak i konkretnej dziedziny naukowej.

Korzyści dla uczestników targów

Budowanie sieci kontaktów biznesowych stanowi główną motywację dla firm do udziału w targach. Motorem napędowym dla uczestników jest szukanie nowych dostawców i odbiorców, możliwość zaprezentowania swoich produktów szerokiej gamie potencjalnych klientów, ale także szansa na zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami, czy produktami na rynku, przetestowanie ich, czy porównanie ofert. Uczestnictwo w imprezie wystawienniczej stanowi platformę do budowania trwałej współpracy, inkubator nowych inicjatyw, ale także barometr konkurencji i rozwoju danej branży. Nie należy zapominać, że udział w targach to niebywała szansa na rozwój innowacyjności i wzrost konkurencyjności, ale także efektywne narzędzie promocji, marketingu i komunikacji biznesowej. Ostatni, ale nie mniej ważny aspekt to korzyść wizerunkowa dla firmy uczestniczącej w targach.


Korzyści dla gospodarki

W targach należy upatrywać narzędzie dla odbudowy gospodarki, są motorem ożywienia życia gospodarczego; aby gospodarka mogła wyjść z kryzysu, firmy muszą wznowić produkcję i zacząć sprzedawać swoje towary. Ponieważ pandemia przerwała wiele łańcuchów dostaw i pokazała, jak ryzykowne jest opieranie się tylko na kontrahentach z jednego państwa czy regionu, przedsiębiorstwa będą musiały znaleźć nowych dostawców i rynki zbytu. Nie należy zapominać o tym, że ożywienie firm to wpływy do budżetu państwa, ale także praca zarówno w sektorze MICE, jak i wśród innych sektorów bezpośrednio nie związanych z naszą branżą. Jak wynika z badania Poland Events Impact 2020 organizacja spotkań i wydarzeń w 2019 roku wygenerowała szacunkowo 1,5 proc. PKB, a wkład gospodarczy wahał się na poziomie 35 mld złotych.

Korzyści społeczne i ekonomiczne dla mieszkańców

Wśród kluczowych wymienić należy poprawę jakości życia mieszkańców miast targowych i konferencyjnych, większą liczbę miejsc pracy, a finalnie wzrost przychodów dla mieszkańców. Rozwój miast i regionów, wzrost turystyki i rozpoznawalności destynacji to także wzrost atrakcyjności regionu dla inwestorów. Dzięki nowym inwestycjom mieszkańcy mają ułatwiony dostęp do służby zdrowia, oświaty, kultury i różnych form rekreacji, co finalnie wpływa na rozwój całej społeczności.

Przed nami nowa rzeczywistość, która generuje kreatywne rozwiązania i zmusza do przeanalizowania dotychczasowej oferty, często poszerzając ją o nowe usługi. Szukając jednak nowych rozwiązań nie zapominajmy o tym, co najważniejsze, czyli po co organizujemy te wydarzenia. Bezprecedensowe okoliczności, w jakich przyszło nam obecnie działać pokazują bowiem wyraźnie, jak ważne w każdej sferze życia pozostają spotkania i kontakty bezpośrednie.
 
Autor: Sabrina Żymierska, członek zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, dyrektor Grupy Obiektów Konferencyjnych i Eventowych, Grupa MTP