Ponad 50 artykułów, a w nich case studies, raporty, publikacje i inspiracje dla branży. Anna Górska podsumowuje projekt Newsy ze Świata Akademii SKKP.
Od marca bieżącego roku ukazują się cykliczne artykuły o wspólnym temacie „Newsy ze Świata Akademii SKKP - Konferencje i kongresy kontra COVID-19”. Projekt prowadzi Anna Górska, która przedstawia jego podsumowanie oraz przypomina niektóre tematy poruszane w felietonach.
Projekt powstał w momencie wybuchu kryzysu, kiedy to niemożliwym stało się prowadzenie szkoleń w ramach Akademii SKKP. Pojawiła się wówczas nagła potrzeba transferu wiedzy i dostępu do sprawdzonego know how z międzynarodowych organizacji. Na tę potrzebę odpowiedział projekt Newsy, który jest cyklem felietonów, w których poruszane są ważne aspekty związane z branżą spotkań i tym jak organizacje, przedsiębiorstwa, destynacje radzą sobie na świecie z negatywnymi skutkami COVID-19.
Po prawie roku walki z pandemią, wiemy już, że w całej niepewności która nas otacza, pewne jest to, że COVID zostanie z nami na stałe i musimy nauczyć się z nim żyć. Zmiany w branży następują ciągle, niektóre z nich są strukturalne i trwale, niektóre tylko tymczasowe. Do zmian należą wprowadzane na bieżąco certyfikaty, akredytacje i nowe standaryzacje. Przykładem są certyfikaty GBAC STAR wydawane obiektom kongresowym w USA. Obiekty uzyskują akredytację, gdy pokażą, że wdrażają najwyższe w branży standardy czyszczenia pod kątem COVID-19 i mogą bezpiecznie przyjmować gości i organizować wydarzenia.
Nastroje w branży różnią się regionami. W Azji są obecnie znacznie lepsze niż w Europie co związane jest z tym, że tam radzą sobie lepiej z pandemią. Azja w przeszłości miała doświadczenie z wirusami takimi jak SARS i nauczyła się sobie z nimi radzić. Tam też rząd bardzo szybko zaczął rozmawiać z przedsiębiorcami i z nimi ustalać plany wyjścia z kryzysu. Wcześnie zaczęto również rozmawiać z firmami hi tech i dofinansowywać ich działania. Wprowadzono incentivy dla pracowników firm, którzy zaczęli się uczyć nowych technologii. Stworzono fundusze przeznaczone na wsparcie branży MICE. Przykładem takiej pomocy jest Hong Kong, gdzie rząd stworzył fundusz, z którego pokrywa koszty wynajmu powierzchni na imprezy międzynarodowe, takie jak targi. Dzięki temu organizatorzy mogą te zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na działania marketingowe lub obniżone opłaty rejestracyjne.
Dzisiaj Singapur otwiera się na turystów biznesowych, zapraszając do przyjazdu do miasta na krótkie pobyty bez kwarantanny i lokowanie swoich wydarzeń w „bańce” , w specjalnym obiekcie typu bubble w pobliżu lotniska.
COVID-19 znacznie przyspieszył rozwój technologii. Hologramy, roboty w hotelach, komunikacja bezkontaktowa, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość są już wszechobecne. Rozwój technologii to też konferencje wirtualne i hybrydowe. Według badań ICCA (International Congress and Convention Association) 84% stowarzyszeń zamierza włączyć hybrydowe i cyfrowe elementy do swoich przyszłych eventów, licząc na to, że będzie to prowadziło to zwiększonej frekwencji. Natomiast badania UFI (Global Association of the Exhibition Industry) dowodzą, że ponad 50% członków organizacji zwiększyło od kwietnia br. inwestycje związane z cyfryzacją w swoich firmach, a 56% z nich uważa, że w przyszłości będzie mniej międzynarodowych „fizycznych” targów i ogólnie mniej uczestników. Komponent wirtualny spotkań pozostanie z nami na stałe, a dzisiaj szukamy kreatywnych sposobów na angażowanie uczestników konferencji online. Pomaga nam w tym nauka i neurobiologia, a także grywalizacja, której elementy wprowadzone do wydarzeń pozwalają na realizację angażujących doświadczeń wirtualnych.
Zarówno stowarzyszenia jak i meeting plannerzy podkreślają dzisiaj rolę współpracy pomiędzy organizacjami. Tworzone są wspólne opracowania, raporty, ankiety i przewodniki, badające nastroje w branży i pokazujące kroki jak powrócić do bezpiecznego organizowania wydarzeń. Przykładem może być przewodnik dobrych praktyk z informacjami jak przygotować się do płynnego i bezpiecznego wznowienia działalności po wybuchu COVID-19 pt. “Good Practice Guide: Addressing COVID-19 Requirements for Re-Opening Business Events”, stworzony przez partnerów aliansu G3:Partnerzy Aliansu G3: AIPC (The International Association of Convention Centers), ICCA (International Congress & Convention Association) i UFI (The Global Assocation of the Exhibition Industry).
To co sprawdzało się kiedyś, w dobie pandemii nie ma już zastosowania. Kryzys wymusza kreatywne myślenie i otwarcie na zmiany. Powstają innowacyjne kampanie marketingowei pomysły takie jak zrealizowane przez Tourism Australia filmiki promocyjne wykorzystujące dźwięk 8D czy #ItsTyneToMeetAgain, organizowana przez NewcastleGateshead Convention Bureau kampania prowadzona w mediach społecznościowych koncentrująca się na pracownikach sektora. Tworzą oni filmy i zdjęcia za pośrednictwem swoich smartfonów w celu promowania przestrzeni na imprezy, pracowników tam pracujących oraz środków, które podjęli w celu zapewnienia bezpieczeństwa personelu i gości.
Współpraca, dialog, adaptacja do nowych warunków. To dzisiaj jedyne sposoby na poradzenie sobie z kryzysem. W najbliższej przyszłości najbardziej potrzebny będzie dialog pomiędzy klientem i organizatorem w celu zbadania jakie każda ze stron ma potrzeby i oczekiwania. Teraz jest czas na to aby się na nie przygotować, na analizy i przemyślenia, mające na celu dopasowanie naszej oferty do zmieniającego się dynamicznie rynku.
Projekt „Newsy ze Świata Akademii SKKP” zdobył uznanie i wsparcie polskiej branży i mediów. Artykuły ukazują w mediach branżowych www.meetingplanner.pl, Think MICE i MICE Poland, a także w newsletterach m.in. Kraków Convention Bureau. Projekt jest również finalistą w międzynarodowym konkursie, organizowanym przez AAE Assocation of Association Executives, w kategorii International & European Awards - Best National Association Project.
Nowe artykuły z serii Newsy Akademii SKKP ukazują się co tydzień. Archiwum jest dostępne na https://www.skkp.org.pl/akademia_news.
Autor: Anna Górska